De onderzoekende school
OBS de Stapvoorde
De kwaliteitscultuur op OBS de Stapvoorde is voortdurend een punt van aandacht. Het team is geen vaststaand gegeven, maar voortdurend aan verandering onderhevig. In de teamontwikkeling vraagt dit veel van zowel schoolleiding als zittende leerkrachten. De kwaliteitscultuur kenmerkt zich door een werkwijze die voort komt uit het profiel Academische Opleidingsschool. De organisatie van de school is hierop ingericht. Het schoolbeleid wordt gevormd door het team op basis van onderzoek in de vorm van ontwikkelgroepen en directe feedback.
De schoolorganisatie is erop gericht om gedeelde verantwoordelijkheid en eigenaarschap tot stand te brengen. De teamontwikkeling en het van elkaar leren, wordt gestimuleerd door groepsbezoeken van directie, IB en leerkrachten onderling.
Scholing staat in dienst van het onderwijskundig beleid en de schoolontwikkeling. Onder andere:
- Focus PO
- Plusgroep (relatie eigen groep)
- Rots en Water
- Doorgaande lijn (IKC)
Ambitie: Gedeelde verantwoordelijkheid en eigenaarschap zijn ingebed in de schoolorganisatie.
Wat is een Opleidingsschool?
In een opleidingsschool neemt het opleiden van onderzoekende en ontwerpende professionals een belangrijke rol in. Een opleidingsschool is onderdeel van het partnerschap Samen opleiden in Twente en leidt, in samenwerking met de Pabo Saxion Enschede en Deventer, Pabo-studenten op tot leraar basisonderwijs. Op een opleidingsschool zijn studenten geplaatst uit meerdere leerjaren van de Pabo; zo leren studenten effectiever met en van elkaar. Naast Pabo-stundenten van Saxion lopen ook studenten van anderen MBO-, HBO- en WO-opleidingen stage op een opleidingsschool. Op OBS de Stapvoorde worden Pabo-studenten begeleid door een schoolopleider en de groepsleerkrachten (mentoren). Samen met studieloopbaanbegeleiders en instituutsopleiders van APO Saxion, wordt er nauw samengewerkt om de studenten optimaal te begeleiden in hun ontwikkeling. De begeleiding van Pabo-studenten vindt plaats binnen het zogeheten werkplekleren. Studenten lopen anderhalve dag stage in een stageklas en worden daar vooral begeleid door een mentor. De mentoren zijn geschoold in coachingsvaardigheden, zodat zij gerichte en efficiënte begeleidingsgesprekken kunnen voeren met studenten. Naast het stagelopen in de stageklas, werken de Pabo-studenten een halve stagedag aan hun eigen professionele ontwikkeling in de zogeheten ontwerpateliers. In deze ontwerpateliers verbinden de studenten onder leiding van de schoolopleider de aangereikte theorie vanuit Saxion aan de specifieke context van de school en de klas.
Wat is een Academische Opleidingsschool?
Een Academische Opleidingsschool (AOS) is een school waar, naast het opleiden van Pabo-studenten, het innoveren en onderzoeken van de werkplek centraal staan. Een Academische Opleidingsschool verbetert en vernieuwt het onderwijsaanbod met behulp van intern en extern onderzoek. Elke Academische Opleidingsschool bepaalt zelf één of meerdere thema's waarop zij willen innoveren. Deze thema's worden verzameld in de onderzoeksagenda van de school. De onderzoeksagenda komt tot stand op basis van de gewenste schoolontwikkelingen die in het schoolplan staan vermeld; wie zijn we en waar willen we naartoe.
Eén van de leerkrachten, de zogeheten initiator AOS, heeft als taak om al het onderzoek dat plaatsvindt te coördineren en de onderzoekende leerkrachten en studenten te helpen in hun denken tijdens het uitvoeren van onderzoek binnen de school. Onderzoek wordt op een Academische Opleidingsschool op verschillende manieren vormgegeven. Pabo-studenten en leraren van OBS de Stapvoorde doen onderzoek om het onderwijsaanbod te verbeteren. Door deze praktijkgerichte onderzoeken wordt effectief en succesvol gewerkt aan de ontwikkeling van het onderwijs. Bovendien wordt de onderzoekende houding van de leerkracht gestimuleerd, waardoor zij meer zullen reflecteren op hun eigen handelen en beter kunnen inspelen op individuele behoeften van kinderen.
Studenten nemen deel aan ontwikkelgroepen, teamoverleg en specifieke activiteiten op het gebied van onderzoek. Wanneer een student een onderzoeksopdracht uitvoert binnen de school, dan doet hij dat in realtie tot de schoolontwikkeling en onderzoeksagenda van de school. De onderzoeksresultaten worden besproken en gedeeld met het schoolteam. Door onderdeel uit te maken van de onderzoeksagenda van de school, draagt de student bij aan een duurzaam proces van onderwijsverbetering en innovatie.